Groene keurmerken, de bekendste labels op een rij

groene keurmerkenConsumenten hebben het al zwaar genoeg. Groene keurmerken vliegen ons om de oren, maar waar zijn ze ontstaan en wat betekenen ze eigenlijk? Vaak worden ze met duurzaam(heid)  geassocieerd, maar daarmee is ook alles gezegd. Wij hebben daarom een selectie van de meeste bekende Europese groene labels gemaakt, om de hedendaagse consument een handje te helpen. Duurzaam hoeft niet ingewikkeld te zijn!

Groene keurmerken: Blaue Engel

Dit is één van de grootse en oudste labels wereldwijd. Het is in 1978 door de Duitse overheid opgericht, onder initiatief van de minister van Binnenlandse Zaken. Het is een label die wereldwijde erkenning en vertrouwen van de consument heeft. Het richt zich op alle productcategorieën, met uitzondering van voedsel.
Het label richt zich niet alleen op milieubescherming, maar ook op consumentenbescherming. Het product dat het label draagt moet niet alleen rekening houden met het milieu, maar ook met de gezondheid van de werknemers en de afvalafhandeling.

Groene keurmerken: Nordic Swan

Het in 1989 opgerichte Scandinavische label heeft betrekking op het gehele levenscyclus van een product of dienst. Het gebruikt dezelfde criteria als de EU-Ecolabel.

Groene keurmerken: Milieukeur

Een label van eigen bodem. Het is een Nederlandse label die in 1992 opgericht is en zowel voor food als non-food toegepast wordt. Milieukeur stelt eigen regels op, maar volgt ook enkele criteria van EU-Ecolabel.Het is een label dat zich op de gehele levenscyclus van een product of dienst richt en zich niet alleen met het milieu bezighoudt. Dierenwelzijn –en gezondheid worden ook in de criteria eisen opgenomen.

Groene keurmerken: EU-Ecolabel

Zoals de naam al aangeeft is het EU-Ecolabel door de Europese Unie in 1992 opgericht. Het label heeft veel erkenning binnen de EU en is één van de bekendere labels wereldwijd. Het richt zich op een groot aantal productcategorieën.
Producten en diensten die over een milieuvriendelijk karakter beschikken kunnen het label in ontvangst nemen. De criteria, in tegenstelling tot het logo, is niet zo eenvoudig. Door de strenge eisen wekt het label veel vertrouwen bij zowel de consument als bij andere (concurrerende)bedrijven.

Reageer

Please enter your comment!
Please enter your name here