De kracht van duurzaam veranderen

Tijdens mijn vorige blog werkte ik nog volop aan het schrijven van De kracht van duurzaam veranderen. Ik vroeg u zelfs om mee te denken over de titel, weet u nog? Inmiddels ligt het boek in de winkels. Het is een boek geworden met veel tips, overtuigende voorbeelden en best practices voor duurzaam ondernemerschap. Ik geef een open inkijk in ondernemersstrategieën waar ik vanuit mijn diepste overtuiging in geloof.

De wereld om ons heen verandert. U koopt als bewuste consument het liefste duurzame producten. Daar kunnen wij als ondernemers niet omheen. Dat willen we ook niet. Gelukkig komen er meer en meer voorbeelden van ondernemers die oog hebben voor hun omgeving, die vanuit hun bedrijfsfilosofie een betrokken bijdrage leveren aan een waardevolle maatschappij met winst voor iedereen.

Veel van deze ondernemers stellen zichzelf nog de vraag: Hoe verduurzaam ik? Eén van de belangrijkste tips uit mijn boek: Maak duurzaamheid verleidelijk. Ik sprak erover met een inspirerende Britse dame, Solitaire Townsend. Zij helpt dagelijks merken als Unilever, Danone en een heleboel middelgrote organisaties, te communiceren over duurzaamheid. Met hun klanten en hun medewerkers bijvoorbeeld. “Omdat iets zo belangrijk is, mag je het nog wel op een leuke en uitdagende manier vertellen.”, vertelde ze mij. “Ik mis de humor. Laat zien wat je kunt bereiken. En besef: importance doesn’t equal boring.” Duurzaamheid is tenslotte goed nieuws.

Een recent voorbeeld? Op 19 december werd bijvoorbeeld het eerste Happy Energy Huis in Nederland gepresenteerd. Energiezuinige, gezonde en comfortabele huizen gesteund door het initiatief Happy Energy. Geen boodschap van minder, maar juist van meer. Voor de toekomstige bewoners, de omgeving en de bouwbranche. De beweging wil groene energie en duurzame productie promoten en werken aan inspirerende projecten en producten die ‘happy energy’ verspreiden. Omdat de oprichters geloven dat je energie krijgt van een duurzame en vooral positieve levensstijl. Een geweldig én leuk initiatief.

Wie goed nieuws verspreidt, krijgt natuurlijk ook wel eens een kritische vraag. Bijvoorbeeld van mensen die vrezen voor Greenwashing: ondernemingen die onterecht sier maken met hun zogenaamd duurzame producten. Laat ik daar helder over zijn: ik heb niet zoveel op met problemen zoeken. Wat mij betreft kan er niet genoeg aandacht zijn voor duurzaamheid. Merken die niet eerlijk zijn, daar prikken mensen echt wel doorheen. Reclame voor het thema duurzaamheid kan niet genoeg worden gemaakt. Het inspireert andere bedrijven en mensen om te verduurzamen en daar moeten we het juist van hebben. Goed voorbeeld doet goed volgen!

De kracht van duurzaam veranderen

In De kracht van duurzaam veranderen staan meer van deze sprekende voorbeelden, slimme oplossingen en de visies van koplopers uit bedrijven, overheid en wetenschap. Hopelijk inspireert en enthousiasmeert het u ook om aan de slag te gaan in uw eigen ‘BV’: uw huishouden! Laat u mij weten wat u ervan vindt?

Reageer

Please enter your comment!
Please enter your name here